DOVEDITE PLANINU U VAŠ DOM

Jedna stvar je tako važna za naše zdravlje, a baš nju uvek zaboravljamo

U proteklim decenijama mnogo smo nau?ili o važnosti pravilne ishrane za naše zdravlje. Nau?ili smo kako dugotrajna loša ishrana dovodi do brojnih ozbiljnih zdravstvenih problema: kardiovaskularnih, moždanih, digestivnih – do oboljenja koja mogu dovesti i do smrtnog ishoda.

Me?utim, nije loša ishrana jedino što nam umanjuje kvalitet života. Današnji na?in života nas stavlja pred izazov višesatnog sedenja pred ra?unarom, televizorom, tabletom i drugim gedžetima koji usled prekomernog koriš?enja dovode do toga da se ose?amo pasivno, otupljuju naše kognitivne sposobnosti i uzimaju trajan danak našem zdravlju.

Hranimo se nezdravo i neredovno zbog stresa, re?i ?e mnogi i donekle su u pravu. Prema istraživanjima u poslednjim dekadama, stres je okida? za mnoge bolesti, a manifestuje se kroz razdražljivost, letargiju, posezanje za alkoholom i neredovan san (što sve ukupno deluje da izgledamo nemarno, zapušteno).

Sve navedeno progresivno dovodi i do postepenog gubitka sna. Naš san je sve kra?i i nekvalitetniji. Naš centralni nervni sistem se ne može u dovoljnoj meri regenerisati što dovodi do hroni?nog umora i stanja vezana za njega.

Sve ovo su važni aspekti za zdravlje, me?utim, nekako smo zanemarili važnost onoga bez ?ega nikako ne možemo – važnost vazduha po zdravlje ?oveka, pogotovo ?istog.

?ovek, u proseku udahne 23 000 puta u toku samo jednog dana. Nije li to dovoljna brojka za respekt?! Bez vode možemo preživeti par dana, bez hrane nešto duže, ali bez vazduha samo nekoliko minuta. To nam govori o njegovoj važnosti po našu egzistenciju.
Naravno, da nije svejedno kakav vazduh udišemo, ?ist ili zaga?en! Naše glavno stanište su postali gradovi sa industrijom koja nedovoljno vodi ra?una o kontaminaciji vazduha. Vazduh je zasi?en alergenima, mikroorganizmima kao i hemijskim zaga?iva?ima svake vrste. Dodajte tome i naše individualno neodgovorno ponašanje, u smislu udisanja duvanskog dima. Sve to dovodi do paljenja crvenog alarma za uzbunu.
Jasno je da moramo u?initi nešto za svoje li?no zdravlje, zdravlje nama bliskih ljudi, naših kolega i šire zajednice u kojoj živimo. Ovo može izgledati kao ne tako lak zadatak, ali ipak ima par stvari koje možemo da uradimo.

1. Redovno provetravanje – Ovo zvu?i možda malo naivno, ali sve prostorije se moraju provetravati više puta dnevno i to može jako pozitivno uticati i na smanjenje prašine, ali i na zdravlje ljudi koji u tim prostorijama borave.

2. Smanjenje „karbonskog otiska“ – probajte sami kao pojedinac da smanjite zaga?enje vazduha koliko god možete. Vodite ra?una da proizvodite što manje ?ubreta, idite što ?eš?e peške ili biciklom, jedite što manje mesa. Planeta bi se zna?ajno revitalizovala kada bi se svi ljudi ovako ponašali, tako da svaki takav postupak zna?i.

3. Nabavite pre?ista? vazduha – tržište je trenutno preplavljeno raznim aparatima koji ?iste vazduh, a stvarno ?e ga pre?istiti samo oni koji imaju dovoljno veliki protok vazduha i dovoljno dobre filtere (istražite šta je HEPA filter). Ovo je naro?ito bitno za poslovne sisteme (takozvani open space), bolnice, obdaništa i naposletku naše domove. Kao što su švedski automobili sinonim za bezbednost, nema?ka tehnika za dugotrajnost, tako su švajcarski pre?ista?i vazduha standard.

Moramo pomenuti i higijenu, kao preduslov zdravlja i dobrog kvaliteta života. Higijena je naro?ito bitna sada, kada se cela planeta bori sa epidemijom koronavirusa. Izvršite detaljno ?iš?enje ku?e – bukvalno od poda do plafona, operite sve zavese, tepihe, pomerite ormare i kuhinjske delove ako je to mogu?e (na primer, prostor iza šporeta i frižidera treba o?istiti na svakih par meseci).

Svemu ovome dodajte malo „za?ina“ kroz mirise koji ?e ne samo oplemeniti vaš ?ist vazduh, ve? i u?initi da boravak u domu bude još prijatniji. Možete kupiti osveživa?e prostora, no svakako je bolje (i zdravije) napraviti miks po sopstvenom ukusu od esencijalnih ulja i vode – raspršite po zavesama, posteljini, kau?u, foteljama. U zimskim danima idealna je kombinacija jabuke, cimeta, bora i sli?no, dok se za leto preporu?uju citrusne note.

Malo truda i promišljenog ulaganja rezultira?e da ?e boravak u domu biti prijatan poput odmora na nekoj švajcarskoj planini. Barem toliko dugujete sebi.