PRIPADNOST I OTAC ARSENIJE OSVOJILI PUBLIKU BELDOCS-a

U utorak, 8. septembra, na programu Beldocs festivala premijerno je prikazan film iz srpske takmi?arske selekcije „Pripadnost“ rediteljke Tee Luka?, kao i film Svetlane Cemin „Otac Arsenije“ u okviru segmenta Specijalne projekcije.

Film govori o periodu pre, tokom i nakon Drugog svetskog rata u Vojvodini, koji stavlja na test donedavne komšije i otkriva najgore i najbolje u ljudima.

Scena iz filma Pripadnost

„Film je sveden na dva elementa – prostor dešavanja i svedo?anstva, razmišljanje o kolektivnom i individualnom i razli?itim vrstama pripadnosti. Sagovornici su predstavljeni kroz slike iz njihove privatne arhive, dok su sama svedo?anstva, pri?ana u prvom licu poput ispovesti, deo jedne ve?e slagalice kolektivnog iskustva. Prostor kao trag, nemi svedok, je vizuelna okosnica filma. Odupiru?i se nemilosrdnom zubu vremena njegovo stanje govori više od re?i o krhkosti ljudskog postojanja. O želji da potisnemo, zaboravimo, sakrijemo ali i sa?uvamo, obnovimo, zale?imo“, kaže Tea Luka?, autorka filma.

„Otac Arsenije“ Svetlane Cemin prikazan je u selekciji Specijalne projekcije. Film donosi portret oca Arsenija, nekada Beogra?anina, kultne li?nosti iz 80-ih, koji danas radi na obnovi i stvaranju duhovnog i kulturnog centra, koji je po?etkom 19. veka bio potpuno uništen od strane Turaka.

O danima provedenim sa ocem Arsenijem i snimanju, Svetlana Cemin je izjavila:

„S obzirom da smo se Otac Arsenije i ja poznavali iz davne prošlosti, pre nego što je on postao iguman, on je s lako?om prihvatio ideju o našoj saradnji i tako se spontano krenulo u realizaciju ovog filma, prvo na Menhetnu a zatim u manastiru Ribnica. Životna pri?a oca Arsenija je fascinantna sama po sebi, i tražio se odgovor o tome kako je došlo do preobraženja jednog urbanog avangardnog umetnika u visokog duhovnika. Kompleksnost njegove li?nosti se ocrtava, izme?u ostalog, kroz sve te njegove kreativne delatnosti koje su svakodnevno upletene u monaško okruženje“.

kadar iz filma Otac Arsenije

Severnomakedonski film „Konzumirati savremeno“ prikazan je u okviru selekcije „Povetarac“ na terasi Art bioskopa Kolarac.

Ovo ostvarenje prati glavnu junakinju Sun?icu i njene penzionisane prijatelje koji uživaju u kulturnim ponudama Skoplja i besplatnim pogodnostima koje ona nude.

„Želeli smo da pokažemo drugu stranu medalje, da ukažemo na to da protagonisti našeg filma i te kako razumeju umetnost i kulturu i da ne pose?uju takve doga?aje samo zbog hrane i da im brže pro?e vreme, kao što o njima vlada mišljenje. To je prvi utisak i najlakše je okarakterisati ih tako, ali do prave istine ?ovek do?e tek kad pro?e malo vremena, kada razmisli, istraži i kad ima otvoreno srce da empatski posmatra svet. Nije sve ravno, sve ima svoj trodimenzionalni oblik. Ljudi u filmu imaju iskonsku potrebu da pripadaju društvu. Društvo u Makedoniji je izgubilo empatiju, elita je porasla, mi moramo da se otvorimo da razmišljamo šta je to što ti ljudi nose u sebi, ti isti ljudi koje mi na prvi pogled odbacujemo, a ne treba tako. Sve ima dubinu. Umetnost može da dopre do svih ljudi, samo treba da otvorimo srce i otvorimo se da to i vidimo”, rekla je Ana Aleksovska.

Film „XY ?elzi“, prikazan u okviru selekcije I kao integritet, koji govori o kontroverznoj ?elzi Mening, koja se suo?ava sa dalekosežnim posledicama svoje prošlosti – istorijskim odavanjem poverljivih informacija koje je dovelo do njene zatvorske kazne.

U okviru pretposlednje festivalske ve?eri, u sredu, 9. septembra, na programu je i doma?i takmi?arski film „Blizanci satkani od sna“ Seada Šaboti?a i Lee Vahrušev, koji ?e biti premijerno prikazan u 20 sati u Amfiteatru ispred Muzeja Jugoslavije, kao i film „Bjeli Boži?“ hrvatskog autora Josipa Luki?a.

Foto: Beldocs promo